torsdag 12 mars 2009

Vad du inte bör missa på Gotland

Våren är ju ändå på väg hit till Gotland nu, trots att det kom en skvätt snö här om dagen. Men idag är det sol igen och snön smälter sakta men säkert. Det är snart dags för er alla att besöka Gotland tycker jag! Våren är också den väldigt fin här om man inte orkar med att trängas så förbaskat i sommar.

Så här kommer därför några tips vad du inte får missa när du/ni åker till Gotland! Gärna på våren eller sommaren för då är det mesta öppet, höst och vinter är många restauranger och sevärdheter tyvärr stänga. Men det finns mycket fint att kolla på även under lågsäsongen.

Sevärdheter du inte bör missa

  • För det första så är Kutens Bensin som jag skrivit om innan ett måste att besöka! Det ligger på Fårö som är en underbar ö att åka till även om man inte är intresserad av Kutens. Häftig miljö och natur som fascinerar mig ännu idag. Sudersand är en mycket populär sandstrand på Fårö som man inte heller får missa. Där finns det tält- och husvagnscamping samt uthyrning av stugor. Stranden är nästintill i klass med en utlandsstrand och absolut en av de finaste på Gotland. Finkornig sand, klart vatten (oftast, när det inte är alger såklart), det brukar fort bli varmt i vattnet efter några dagar sol och så är det långgrunt. Kolla in Sudersands semesterby.

sudersand

Sudersands strand, bild lånad från: http://www.sudersand.se/sv/startsida

  • Villa Muramaris, ligger ca 5 km utanför Visby och är även det ett måste att se. Inte min “stil” egentligen men jag tycker det är otroligt vackert ändå. Man ska besöka det helst på sommaren då trädgården står i sin fulla blom och man även får gå in i huset och titta. Det finns en väldigt trevlig restaurang och café som man ska passa på att besöka när man ändå är där. Man kan även hyra stugor.

muramaris

Villa Muramaris, bild lånad från: http://www.muramaris.se/default.asp

  • Furillen är en underbar plats att åka till om man vill ha lite lugn och ro. Där tycks tid och rum stå stilla och det är otroligt fridfullt! Hotellet är en gammal fabrik och väldigt stilrent och snyggt inrett. Men tyvärr väldigt dyrt att bo på. Man kan åka dit och bara ta en fika eller äta en otroligt god bit mat och njuta. Lite billigare än att sova över.

På verandan som ni ser på bilden här nedanför gifte sig min mamma och hennes man Tomas datumet 06-06-06. Ett helt gudomligt bröllop med utsikt över havet och solnedgången. Jag, min syster och mina tre styvsystrar var alla tärnor. Väldigt vackert!

furillen

Furillen Hotell, bild lånad från: http://furillen.nu/cgi-bin/Furillen_Visit.exe

  • Lummelundagrottan är för den lite mer äventyrlige. Det är kallt, det är fuktigt, det är mörkt och långt under marken. Jag själv tycker det är ganska läbbigt, trots att jag varit där nere många gånger. Men sen har jag ju lite cellskräck också. Man kan även göra ytterligare äventyr utöver den vanliga turistvandringen i grottan. Då får man med en liten gummiflotte följa med djupare in i grottan ca 500 meter, vada i vatten och krypa i trånga gångar. Tycker man att det är läskigt med grottan kan man stanna utanför och titta på bruket och vattenfallet från grottans mynning. Kanske ta en fika, dom har supergoda våfflor med grädde och sylt! Eller gå ner till stranden och leta fossiler.

lummelunda

Grottvandring, bild lånad från: http://www.lummelundagrottan.se/bildspel.pab

Krusmyntagården kan du köpa mumsiga kryddor, godis, te, fina inredningsprylar och väldoftande tvålar m.m. Du kan spatsera runt i trädgården, fika eller äta en bit i restaurangen.

fika 

Fika på Krusmyntagården, bild lånad från: http://krusmynta.jetshop.se/default.aspx

  • Självaste Pippi Långstrump har ju varit här på Gotland, och många avsnitt spelades in i Visby. Det riktiga Villa Villekulla står kvar idag och är, faktiskt, mycket mindre än vad man tror. Man kan besöka Pippihuset på Kneippbyn. Där du även kan åka karuseller, bada och åka vattenrutschkanor på vattenlandet, titta på Pippi-teater, gå på upptäcktsfärd i Pippis hus m.m. Mest för de små såklart men även kul för mamma och pappa.

villavillekulla

Villa Villekulla, bild lånad från: Wikipedia 

Hittade ett klipp på Youtube, där det är det engelska “introt”, och man ser ringmuren så fint. Kunde inte hitta någon svensk, men tyckte det var lite kul att höra Pippisången på engelska. Har i alla fall inte jag gjort innan.

  • Raukarna får man ju inte heller glömma när man är på Gotland. Naturliga, häftiga och gratis att titta på! Kan det bli bättre? För den som inte vet vad en rauk är så är det helt enkelt en stor sten, formad av havet. På Gotland finns det många raukar och vi har även Sveriges största. Många har olika namn beroende på vad de ser ut som. Det finns bland andra Hoburgsgubben (ligger vid Hoburgen och ser ut som en gubbe), Hunden (på Fårö), Jungfrun (i Lickershamn) som är Sveriges största rauk och Lergravsporten (ser ut som en port).

hoburgsgubben

Hoburgsgubben, bild lånad från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Gotland_Raukar-Hoburgsgubben.jpg

hunden

Hunden, bild lånad från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Gotland-F%C3%A5r%C3%B6_Raukar-Gamlehamn.jpg

Lite tips på restauranger, barer och caféer du inte bör missa

gute 

Gutekällaren, bild lånad från: http://www.stureplan.se/frame.php?main=/articles/7686/

crep

Crêperiet, bild lånad från: http://www.creperielogi.se/index.htm

Jag kommer att komma med fler tips om man man bör se och göra på Gotland. Men detta får räcka så länge. Men man får ju absolut inte glömma att gå runt ringmuren, och titta på ruinerna i innerstan. Inte heller att bara ta sig tid att spatsera runt i de smala gränderna innan för murarna, och titta på de gamla tjärade husen och de vackra rosorna. Visby är ju trots allt ruinernas och rosornas stad!

grand

Gränd i Visby, bild lånad från: gotland.net

Tjingeling

4 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Gumman lilla söta vad du är duktig!!!!! Vilket reportage!!! Vilket jobb du har lagt ner...lita på att jag ska länka!!!

... och du har väl hört det senaste???? Jipppppiiiii!!!!

Kram

PS: Kan du komma hem snart??? We neeeeeeed you! Tänk Sarah tänk barnsax...tänk en mamma i tvättstugan... tänk tyyysssssstnaaaad... Vad blir detta???? *snyft*

Lilly Lee sa...

kul med lite tips! en del av ställena har jag vart på men inte kutens! JAg har inte varit där i vuxen ålder så jag har ju inte haft intresses med det då, men det ska bli gotland, inte nu i sommar men nästa, så jag hoppas det står kvar då, men det gör det nog ;-a

Anonym sa...

Hej!

Vilket fint reportage! Jag kommer bli gotlänning till sommaren då vi köpt en gammal folkskola där det ska bli cafe, gårdsbutik och ett 50-tals inspirerat café. Kanske kan bli ett av dina nya favoritställen

Välkommen att kika hos mig eller på www.aguesthousegotland.com

pepparkakshuset sa...

Tack för toppentips! Jag åker till Gotland för att gifta bort en vän i sommar och slår till på att göra en semester av det. Ska bli härligt att komma tillbaka.

//Emma, pepparkakshuset