tisdag 19 maj 2009

Lollipop

Nu har jag varit inaktiv här på bloggen ett tag. Jobb, födelsedagskalas och grillning har uppehållit mig från bloggandet i helgen. Men jag har i alla fall haft roligt, men nu är det dags att pigga upp lite här också! Med lite härliga färgglada och söta klubbor. Här är några roliga recept om man vill bjuda sina sommargäster på något sött och annorlunda (annorlunda att bjuda på menar jag).

lollipop 

Under tiden föreslår jag att ni lyssnar på denna underbara låt, vad passar bättre??

Recept på “vanliga” klubbor

Till 20 st klubbor behöver du:

  • 1/2 dl saft, koncentrerad
  • 1 dl strösocker
  • 1 dl vit sirap
  • hushållsfärger (karamellfärger)
  • Dessutom:
  • bakplåtspapper
  • matolja
  • 20 st små blompinnar eller drinkpinnar
  • Gör såhär

    Blanda saften, sockret och sirapen i en stor skål som tål mikrovågsugn. Värm massan i mikrovågsugnen på högsta effekt i 2 minuter, rör sedan om. Fortsätt att värma i mikron i 2 minuter till, och rör om. Kör i ytterligare 2 minuter. Rör i några droppar av röd, grön eller gul karamellfärg. Olja ett bakplåtspapper och klicka ut smeten. Tryck i en blom- eller drinkpinne i varje klick. Låt stelna.

    lollipops “Vanliga” klubbor

    Recept på jockeyklubbor

    Jockeyklubbor är marsipankulor doppade i en karamellmassa, och är ursprungligen jockeymössor då kulorna bara äts som det är. Men är det inte lite roligare att äta dem som klubbor?

    Till 15 st klubbor behöver du:

    • 150 g marsipan eller mandelmassa
    • Knappt 3 dl (250 g) strösocker
    • 1 dl vatten
    • 1/2 tsk ättiksprit
    • 5 droppar karamellfärg
    • 10 droppar (1/2 krm) livsmedelsarom, t.ex. jordgubb eller tutti frutti
    • 15 st små pinnar

    Gör såhär

    Dela marsipanen i 15 jämnstora bitar, rulla dem till små kulor och trä upp kulorna på pinnarna. Tryck ner pinnarna i ett ställ, tillexempel i en tom äggkartong. Blanda sen strösockret och vattnet i en liten tjockbottnad kastrull. Koka upp, tillsätt ättikspriten och låt koka till 150 grader. Dra kastrullen från värmen, tillsätt färgen och aromen och blanda försiktigt. Doppa klubborna i karamellmassan och låt dem stelna i stället. Var försiktig då karamellmassan är väldigt het. Arbeta så snabbt som möjligt eftersom massan lätt kristalliseras när den kallnar. Låt svalna och slå eventuellt in varje klubba i cellofanplast eftersom de annars klibbar ihop.

    jockeyklubbor 

    Recept på knäckklubbor

    Till 30 st klubbor behöver du:

    • 1 sats med knäck, se recept här
    • Mörk eller ljus blockchoklad
    • 30 st små pinnar

    Gör såhär:

    Gör knäcksmeten på samma sätt som i grundreceptet. Låt gärna knäcksmeten bli riktigt hård. Klicka ut den till ovala plattor på bakplåtspapper. Lägg genast i träpinnar (grillpinnar eller blompinnar av trä går utmärkt). Smält 50-300 g blockchoklad i vattenbad. Doppa ner klubborna i chokladen eller ringla den över knäckytan. (Bör göras tidigast dagen innan de ska ätas. Chokladen kan tyvärr bli vitprickig om de ligger länge.) Mängden choklad beror på om du vill ha klubborna med en topp av choklad, endast baksidan täckt eller helt täckta. Låt dem sedan stelna. Knyt eventuellt om en och en med cellofanplast eller bara en färgglad rosett.

    knäckklubborKnäckklubbor

     

    Källor:

    Bilder:

    4 kommentarer:

    Tesstamente sa...

    Nu sitter jag här och sjunger med i sången.. härligt! Men att baka dem är nog för avancerat för mig.. jag ska försöka bemästra pepparkakor först:-)

    Annie - Annalunda Ting sa...

    Sötaste gumman!
    Hererjösses vad vi längtar efter er!!!! Sarah gråter av saknad och jag likaså.... *snyft*
    I helgen ska jag ju till Stockholm...men sen kommer vi!!!!
    Du är fantastisk med dina inlägg...mormor är superimpad och pratar gärna och länge om den absolut fantastiska Sandy...!

    Fick ni bilderna på bebben??? Hon är söööööööt och såååååå lik sin mamma!

    Annie - Annalunda Ting sa...

    Jösse vad jag stavar illa...måste vara den sena timmen.... ska inte du vara med i min utlottning?????
    Du är väl redan kvalificerad...

    Kram

    Annie - Annalunda sa...

    Sarah undrar om du kan göra såna klubbor till henne???!!! :)

    I morgon ska jag kolla in båttransporter!

    Puss och vi saknar er!!!!