tisdag 17 mars 2009

50-talets bästa vänner!

bok

Igår kom denna underbara bok nerdimpandes på min hallmatta genom brevinkastet. “50-talets bästa vänner” är en bok av Peter Mannerfelt och Paul Björkman & CO på Retromega. På baksidan beskrivs boken såhär:

“En annorlunda reportagebok som berättar om designintresserade personer med ett gemensamt engagemang: Stor och uppriktig kärlek för 1950-talets former, musik, kultur och prylar.

Möt fritänkare som har tagit det bästa från 1950-talet och i nutid gjort något personligt och kreativt med utgång från dåtidens ikoner, former och föremål. Resultatet är retro och 50-talsnostalgi när den är som roligast och vackrast.

‘50-talets bästa vänner’ är en bok för dig och dina designintresserade vänner som gillar rockabillystilen, raggarkulturen eller bara är nostalgiska drömmare som minns 50-talet som det bästa årtiondet någonsin – även om de själva aldrig har upplevt det.”

Jag har läst och bläddrat, och läst och bläddrat i denna härliga bok hur länge som helst nu. Och man hittar alltid något nytt i de underbara bilderna att titta extra noga på och fascineras av. Jag älskar den redan och den har en helt klart given plats längst fram i vårat tidningsställ i vardagsrummet så att alla våra gäster kan bläddra och njuta av den lika mycket som jag! Boken är ca 120 sidors ren nöje, retro- och nostalgitripp och här nedanför ser ni bara ett litet handplock av allt mumsigt man hittar i boken. Helt klart värt att inhandla. Läs mer om boken på Retromega, och hitta återförsäljarna. Eller köp den på nätet hos weblibris.se.

50till59

“50 till 59, årtiondet som aldrig tar slut”

I inledningen på boken skriver Peter Mannerfelt och Paul Björkman om det underbara årtiondet 1950 som egentligen aldrig tog slut. De skriver “För många personer är ordet ‘50-talet’ fortfarande närmast magiskt. Spelar ingen större roll om man var med då, eller inte. Inget annat årtionde har kvar sin lyskraft på samma sätt. Hur kunde det bli så?”. Svaren blev: “Den positiva livsstilen, den nya musiken, de stora bilarna, den färgglada designen – och den aldrig sinande framtidstron.”

Ebbas fik ligger i Helsingborg och är ett helt igenom riktigt nostalgiskt 50-tals fik. Det är Ebba själv med sin sambo Henrik som sedan 10 år tillbaka driver fiket. Verkar vara ett riktigt smultronställe som man inte får missa om man är i eller i närheten av Helsingborg!

Sivletto ligger i Stockholm och är butik, café, frisör. Här ovanför ser ni bilder ifrån frisersalongen som bara är “to die for”! Blir mina leder någon gång i framtiden bättre och jag kan jobba som frisör igen så kommer min salong helt klart vara i stil med detta. Underbart.

jukebox Älskade jukebox, du förgyllde och förgyller än idag mångas tillvaro. Du spelar inte bara bra musik, utan är en stor rock ‘n’ roll-symbol och väldigt snygg och dekorativ också. Att ha en jukebox hemma hos sig hade väl varit något, va? I Sparreholm finns jukeboxarnas himmel, dit ska jag åka någon dag!

Villa Lindefrid, är ett hus som ligger på en liten ö i Floda utanför Göteborg. TV-fri semester i 50-tals miljö är något som lockar många. Huset går att hyra per dygn eller vecka. Många fina bilder i boken, på alla rum, möbler och prylar i villa Lindefrid.

I boken hittar man mycket om inredning och massa fina saker som man kan sitta och dregla över.

shop

Hade jag en affär, skulle den nog se ut ungefär såhär. På pricken röd, ligger i Jönköping, och finns även på nätet.

kobror

Den här läckra bilden avslutar boken 50-talets bästa vänner, en bok som alla retro-, nostalgi- och rockabillyälskare bara måste ha! Förövrigt så skulle jag vilja ha den här bilden som stor tavla på väggen, jättesnygg!

 

Betyg-fem

50-talets bästa vänner får fem pinuppor av fem möjliga!

Tjingeling

8 kommentarer:

Anonym sa...

Såg du Halvåtta hemma hos mig igår? Jättefräck 50-talsinspirerad tjej som bjöd på mat.. då tänkte jag på dig:-)

Och tack snälla du:-) Tesstamentet kommer att vikas ihop, men i min värld är konceptet pånyttfödelse inte ett helt okänt begrepp;-)

Lilly Lee sa...

läcker bok! Den ska kollas in!

Anonym sa...

Hmm, vet inte om det går i repris, men kanske man kan se det på http://anytime.tv4.se/webtv/

Där visar de repriser upp till en vecka efter programmet sänts!!

Cel'Dara sa...

Den boken är super! För ett tag sen gav Peter Mannerfelt mig en att behålla själv och en att lotta ut på bloggen, så det gjorde jag. Najs! :-)

Cel'Dara sa...

Sv: Japp! Dom fina cupcakes-prylarna finns på Lagerhaus. Så himla fina! Synd att jag har två timmar resa till närmsta LAgerhaus bara. :-(

Cel'Dara sa...

Sv: Nixpix! Lagerhaus har ingen webshop. Sorgligt men sant! :-(

Lilly Lee sa...

ja edos mack går i repris idag kl 18 på svt24!

Cel'Dara sa...

Sv: Jag har skaffat Telia Smart nu. Mitt modem pajjade nämligen och enda sättet att få ut ett modem (utan att pröjsa 495:- på direkten) var tydligen att skaffa Telia Smart. Men damen i butiken lovade att supporten för Telia Smart är sååå bra och att dom som jobbar på den supporten är sååå trevliga minsann. Haha, det återstår väl att se! :-P