måndag 6 april 2009

Loppislängtan

Nu vill jag ha mer sol, mer värme och mer loppisar! På Gotland kryllar det av loppmarknader om sommaren och det är bara att ta bilen och åka åt något håll, vilket som helst, ut ifrån Visby (självklart finns det även inne i Visby men mest på landet) och du kommer att träffa på en hel del loppisar längs vägen.

Vill du hålla koll på när det är loppisar där du bor kan du söka på t ex Loppmarknader.se eller Svenskaloppisar.se.

En kanonloppis som jag önskar låg på Gotland är Östregård i Moheda, Småland. Dit vallfärdar folk från när och fjärran. Där har de oftast jättefina saker och det är väldigt stora lokaler där det ryms mycket roligt! Totalt är ytan 1500 m2! Inte så dåligt för en loppis.

tradera

Rörstrandskål till salu på Tradera.com, vill ha!

I Visby finns det en loppmarknad som också har ganska stora ytor men inte alls lika välsorterat och inte riktigt lika fina saker som på Östregård i Moheda. Det är Farbror Fynd jag pratar om och som ligger i utkanten av Visby, det är ett gammalt växthus där det tyvärr mest är inkastat massa prylar, så man får leta lite för att hitta godbitarna. Om det finns några just då…

Från det ena till det andra..

I fredags var det ett hejdundrandes kalas för mammas man på Kneippbyn! Ca 80 galna personer som är väldigt glada i party, fest och dans. Det var mycket trevligt och väldigt god mat. Det bjöds på middagsshow mellan varje rätt och det var Annen (“lokalkändis”) med sina duktiga tjejer som uppträdde. Först var det “Förrätt schlager” där det var svenskt schlagertema. Sedan bjöds det på “Huvudrätt Beatles” där de kidnappade Tomas en stund innan showen började och han kommer ut tillsammans med tjejerna i en otroligt ful peruk och Beatles-solglasögon. Han hade ju sagt att “han” skulle bjuda på show så då tyckte minsann tjejerna att han också skulle få leva upp till det han lovat, och fick vara med mycket.

Schlager

Schlager – Förrätt

Tomas-Beatles

Beatles

Beatles – Huvudrätt

Sedan blev det “Efterrätt Mama Mia” där det såklart var Abba som gällde. Och slutligen “Kaffe on the Rocks” där det blev till att rocka loss ordentligt. Efter middagen och efter showen så skulle såklart Tomas herrklubb Round Table också spexa. Det blev en blandning av Björn Gustavsson (‘a Melodifestivalen 2008), sumobrottardräkt och sången “Hej, jag heter Ole” som gjordes om till “Hej, jag heter Tomas”..förstås.

Abba

Mama Mia (Abba) – Efterrätt

rocks

Detta måste ha varit Kaffe on the Rocks (Jag tog så himla många bilder att man glömt bort vilket som var vad) Här var massa RT (Round table) grabbar med

bjorn

RT’s spex. Den här typen kom in till samma låt som Björn Gustavsson kom in till Melodifestivalen 2008.

sumo

Filten kastades av och låten “What is love” med Haddaway började spelas och det blev jubel! Efter guppig dans, så blev det en variant av “Hej, jag heter Ole”.

Det var en väldigt lyckad fest tycker jag. Men man var lagom trött i lördags!

Tjingeling

6 kommentarer:

Sara sa...

Vilken trevlig blogg du har! Hit kommer jag tillbaka!

Daniel sa...

Wow, härlig schlageryra!

Å vad e bättre än Loppis, håller klart med!

Tesstamente sa...

Men du, vilken fest:-) Men inga kort på dig?!

Imorgon kör jag en tävling för att fira 3 månader av Tesstamentet och för att tacka för alla goa kommentarer och visat intresse. Hoppas du deltar:-)

Lilly Lee sa...

ja det fungerar super!

Annie S sa...

Är det okej att jag lägger din blogg till blogglistan? Hit måste jag ju bara komma på nytt. :)

Nina sa...

Ang loppisar, som jag också älskar, finns ju toggas vid flygplatsen. Där kan man hitta mkt fina saker å han har en fantastisk ordning. Där har de även ett nytt rum med vintage grejer, jättefint. Det finns även en prylbod som är kanon, här ut vid oss efter lummelundagrottan (vägen man kör förbi flyget). Värt ett besök.