fredag 23 januari 2009

Bokrecension - Att älska som en porrstjärna

Boken heter Att älska som en porrstjärna, en sedelärande berättelse, skriven av Jenna Jameson med Neil Strauss.

Det är en självbiografi, alltså handlar den om porrstjärnan Jenna Jamesons liv och hela vägen till sin stjärntitel inom porrindustrin. Den är rå, den är hemsk, den är sorglig och den är lycklig. En väldigt naken sanning (bokstavligen) om livet som porrstjärna, från strippa till porrfilmsskådis.

Det började när Jenna Jameson (då Jenna Massoli) var liten och hade dåligt självförtroende. Hon kallades för "Musen" eftersom hon var väldigt blyg och alltid tyst som en mus. Det dåliga självförtroendet berodde mycket på hennes sent utvecklade kropp. Hon längtade som alla andra flickor i den ålder efter lite former, och framför allt att slippa att se ut som en planka över bröstkorgen.
Hon växte upp tillsammans med sin pappa och sin bror i Las Vegas, hennes mamma avled i cancer när hon bara var två år gammal. Pappan grävde ner sig i tonvis med arbete och många partnerbyten. Jenna Massoli och hennes äldre bror Tony var ofta hemma själva. De härjade ganska så fritt på gatorna både på dagen och natten och ställde till djävulskap i kvarten för grannarna, trots att de var väldigt små.

Efter ett familjebråk i sina tonår bestämmer sig Jenna Massoli för att rymma hemifrån, hoppa av high school, flytta ihop med sin då äldre pojkvän och försörja sig själv. Och det var då hennes väg till toppen av porrindustrin började. Hon tog jobb som strippa på en klubb och lärde sig snart alla knep för att tjäna otroligt mycket pengar på en kväll. Hon blev snabbt en stor favorit och alla ville ha en dans av henne. Även kändisar som Nicolas Cage och Jack Nicholson.

Senare i boken får man följa henne hela vägen igenom våldtäkter, missbruk, misshandel, sorg och lycka ända fram till ett trots allt lyckligt slut som porrstjärna. Hur lyckligt det nu kan vara egentligen? Men i slutet påstår Jenna Jameson (som hon bytte namn till) att hon verkligen är lycklig och inte egentligen ångrar någonting. Och att hon antagligen hade blivit porrstjärna även om hon inte hade hoppat av high school och börjat strippa.

Jag tycker personligen att boken var väldigt gripande på något vis. Jag var skeptisk till en början men har inte kunnat släppa den när jag väl började. Den är väldigt välskriven och det känns verkligen som att man följer hennes liv, från födsel till den hon är idag. Man ser en otrolig personlig utveckling genom boken och det är fantastiskt hur de har kunnat förmedla den så bra att det känns som att man tillslut känner Jenna Jameson själv. Men det gör man ju såklart inte, det finns säkert mycket förutom alla dessa händelser som läsaren inte får veta.

Jag rekommenderar inte boken till de som är känsliga för svordomar, våldtäkter, misshandel, mord och könsord. Inte heller till de som är pryda då de förekommer väldigt detaljrikt berättade porrfilmsscener i vissa kapitel, och även igenom hela boken modellbilder på Jenna Jameson, både av- och påklädda. Men finns också bilder från när hon var liten tillsammans med sin familj.

Annars rekommenderar jag denna bok till alla. Både gammal och ung, kille som tjej.

Boken får fem stycken pinuppor utav fem möjliga =)

Skrivet av: Mig, Sandy