söndag 11 januari 2009

Femina

När svärmor Anna och lilla Sarah var här på Gotland innan jul så var vi ju tvungna att åka till Farbror Fynd som ligger i utkanten av Visby. Det är en stor året-runt "loppmarknad" i ett stort omgjort växthus, tror jag att det är. Där hade de allt mellan himmel och jord! Litet och stort, billigt och dyrt. De köper även in nya grejer, jag tror att det är ifrån företag som gått i konkurs eller liknande. I vilket fall så är Farbror Fynd en av många loppisar som är värd att besöka om man är på Gotland.

Anna köpte dessa Femina tidningarna som vi, efter att hon läst dem, fick av henne. De pryder nu vårat tidningställ så fint.
De är dessutom väldigt intressanta att läsa. Många frågor, tips och idéer från 50-talets hemmafruar.

I tidningen kan du läsa fiffiga tips i Idélådan.
Här är ett tips som är taget ur Femina nr 43 den 23 oktober 1955 (pris 50 öre):

"En liten hage med botten tycker jag är den enda lösningen när lillpojken är sällskapssjuk, grinig eller alltför klåfingrig. Jag lät snickaren göra en sådan hage (50x80 cm, höjd 42 cm). Den är lätt och behändig att flytta, och på så sätt kan lillen vara i närheten av mamma även när hon har händerna fulla med sysslor. Och i somras, när pojken var ca 1 år gammal, var den utmärkt till exempel vid stranden. Jag behövde inte vara orolig för att han skulle krypa i vattnet eller sitta och bli kall i den våta sanden."

Herregud. Det låter som att de har skaffat en hundvalp eller något. Stackars barn säger jag. Och dessutom verkar det bara vara pojkar som är sällskapssjuka, griniga och klåfingriga när de är 1 år gamla! För det är ju inte alls vilket litet barn som helst =)

Instängd i en bur; det kanske borde införas igen så att det blir lite ordning på dagens ungdom ;)

0 kommentarer: