måndag 23 februari 2009

HairCare

I småland förra helgen fick jag massa fina saker. Jag, som är utbildad frisör, tycker att det var jättekul att få gamla spolar och en häftig torkhuv! Nu har jag ännu större anledning till att verkligen låta mitt hår växa ut lite mer.

tork

Här ser ni torkhuven som jag fick av Johans mormor, som hon har haft i ca 50 år. Lite naggad i kanterna men den är fullt fungerande och har ett stativ som man sätter på stolsryggen. Så det är bara att rulla upp håret, och sätta sig tillrätta med en gammal Femina-tidning från vårat tidningsställ. Någon som vill bli festfin till helgen?

spolar

Fick massor (två stora påsar) av gamla häftiga spolar och pinnar utav Johans mamma så att jag kan få användning av torkhuven.

spole

Den här varianten av spole har jag aldrig sett innan. Ser ut att fungera ungefär som en permanentspole. Måste jag testa att rulla med. Den gröna plutten som sitter fast i “gummiband” tar man ut ur spolen, sen rullar man in hårslingan och sätter tillbaka den gröna plutten i hålet. Gummibanden håller då kvar hårslingan runt spolen och inga “pinnar” (som ni ser på andra bilden) ska behövas. Smidigt tycker jag!

rosie

Innan jag tog studenten ifrån frisörprogrammet i Växjö så gjorde jag ett stort arbete i Hantverksteknik F-kursen. Hade min vän Rosanna som modell och har innan denna bilden gjort de ljusa slingorna som syns på rullarna. Här är Rosannas hår upprullat på värmespolar.

rosie2

Rullarna är nu utrullade..

rosie3

..utkammat..

rosie4

..och uppsatt.

rosie5

Rosanna blev jättefin i slingorna, uppsättningen och sminkningen. Men jag vet inte om jag får visa bild framifrån på henne så därför blir det bara på håret den här gången.

Tjingeling

2 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Alltid roligt när presenter blir uppskattade - så det ÄR jätteskoj att hitta presenter till er!

Jättesnygg frissa!!!

Anonym sa...

Hej! Va kul med bild på en gammal torkhuv och papiljotter. Jag har tagit mig friheten att länka från min sida http://eivor.wordpress.com/2009/04/29/klder-p-50-och-60-talet/till din blogg eftersom jag inte har någon bild på min torkhuv som jag skrotade för många år sedan.